Tuesday, August 31, 2010

hari jadi ke-53

Salam 1 Malaysia, chewahh. Haha.

Orang-orang kita kata, bila benda ada depan mata memang kita tak hiraukan. Kita buat lekkk (3 harkat) jek. Tapi bila dah takde depan mata kita barulah kita tahu nak menghargai apa yang selama ni ada depan mata kita, ye tak? Itulah yang aku rasa selama ni. Ceyh, aku.

Masa kecil-kecil mana ada nak kisah pasal tarikh keramat merdeka ni. Haha. Tau-tau dapat cuti je boleh main guli petang-petang balik muka megah sebab dapat sebat guli kawan-kawan yang tak berapa hebat nak main. Haha. Bila dah rasa besar sikit masuk sekolah menengah belajar pasal sejarah Malaysia. Tahu segala benda tapi masih, tiada kesan dalam hati ni. Ada ke orang yang terkesan? Respect la sama lu! Sebab tu la agaknya remaja-remaja sekarang yang orang duk panggil anak-anak merdeka ni tak reti langsung nak hargai perjuangan nenek moyang kita dulu. Ok, atuk nenek moyang la. Kalau takde atuk-atuk kita dulu mana ada nak merdeka Tanah Malaya. Nenek-nenek support dari belakang je. Kalau nak join juga atuk-atuk, mau terburai kain batik belum sempat bertempur. hehe. Yang dia orang tahu, sambut merdeka bagai nak rak malam merdeka. Merdekakan segala benda yang masih belum merdeka. Aku rasa kau orang pun boleh pikir benda-benda ni kan. Alah, yang lucah-lucah sikit laa. Hehe.

Tapi bila aku dah mula belajar di negara orang ni, memang macam-macam yang buat aku rindu dekat negara sendiri. Memang makanan la nombor satu. Hehe. Bila di negara orang ni buat kau sedar dan hargai Malaysia ni sebagai tanah tumpah darah kita kan. Biasalah, mesti kau orang rasa aku poyo. Sebab aku pun dah start rasa macam tu ni. Hehe. Takdelah. Apa yang aku cakap ni berdasarkan pengalaman sendiri je. Yes, too many things are better overseas but still, Malaysia akan sentiasa di hati kan kan kan. Ceyh, speaking konon. Lupa asal-usul la tuh. 

Aku harap isu politik yang melanda Malaysia sekarang ni tak akan memakan Malaysia. Aku harap Malaysia akan terus memacu ke hadapan walaupun dengan kereta proton. Hehe. Cerita nak lebat je aku ni kan kan kan?

1 comment:

  1. wah..ko ade blog rupenye.. :)
    salam Ramadhan,salam merdeka, dan salam aidilfitri (coming soon) ..all the best..! :)

    ReplyDelete